viernes, 24 de julio de 2009

Hola a tots,

Aquesta setmana ha sigut la primera que he passat sencera a Chaculá, ja que 2 dies després de la meva arribada a Chaculá vam marxar cap a Huehue perquè havien d'organitzar la manifestació per les mines i els dies següents vam assistir a les manifestacions: a la de la Mesilla i la de Colotenango on es va tallar la carretera i no van deixar passar cap cotxe des de les 6 del matí fins les 4 de la tarda. Manifestacions molt tranquil.les i pacífiques (molt al contrari del que jo m'esperava) on no es va produïr cap aldarull ni incident en tot el dia. A Colotenango la gent tenia més por perquè fa 5 anys ,en la mateixa manifestació, la policia va carregar contra ells i va morir una persona i en va ferir moltes més.

Fins ara "treballo" conjuntament amb els promotors de salut de la comunitat: Xepe Díaz i Manuel, la relació és bastant bona, quan anem a les comunitats jo sempre vaig amb ells i intento ajudar en tot el que puc, encara que moltes vegades l'únic que puc fer és observar quina és la seva actuació i quines són les mancances més greus que tenen a les aldees, i apendre quins són els mecanismes que utilitzen per sortir endavant i superar els problemes.
Els promotors de salut a banda de passar consulta alguna vegada també els hi fan xarrades a la gent de les aldees: sobre els seus drets, salut, mètodes anticonceptius, etc..
Alguna vegada també ha vingut amb nosaltres la comadrona Doña Maria, un encant de dona, igual que la seva germana Petrona (també comadrona)m'agradaria molt algun dia poder estar amb ella quan passa consulta a les dones embarassades, la figura de la comadrona em fascina, totes les que he conegut fins ara transmeten molta llum i saviesa.

Aquesta setmana però tots els promotors estan a Huehue fent un curs de capacitació i jo m'he quedat a Chaculá fent una altra part de la feina que m'han encomanat: passar les dades de la clínica(des de que es va obrir) a una base de dades. Tot i que jo prefereixo treballar en contacte amb la gent, la faig amb molt de gust perquè jo vaig venir amb la idea que volia ajudar, i si en aquests moments ells necessiten això doncs endavant, tot i que (com ja vaig parlar amb Xepe Díaz) jo no em volia passar els 2 mesos davant l'ordinador, per tant ho vaig fent els dies que no vaig a les comunitats.
Per fer aquesta tasca vaig a les instal.lacions de APROSUVI on treballa Cobi i aquesta setmana hem parlat molt i m'ha explicat molt de la història i de la situació actual de Chaculá i de aldees dels voltants, així com de la seva història personal i com va viure ell el retorn. És un noi que, pel poc que conec, em sembla que està fent moltes coses per Chaculá.També he aprofitat per conéixer una mica més el poble : els seus carrers, la finca, el casc,etc. tot i que encara em queda molt per veure, però ho deixo per la setmana que ve.

Adéu

Montserrat

2 comentarios:

  1. Hola Montse, nos alegra saber de ti y que estes incorporada plenamente en tu trabajo y tb. en pleno proceso de inmersion local.

    salva loren
    Milpa TGN

    ResponderEliminar
  2. Hola Montse!!!
    Ja veiem que estàs molt bé! Ens alegra molt anar sabent de vosaltres, què aneu fent i sobretot com us aneu sentint. Guatemala és el país dels colors i les olors, o sigui que aprofita aquest ventall de diversitat perquè de ben segur et calarà a fons! Segurament sense adonar-te'n ja t'ha passat el primer mes, o sigui que ja saps què toca: viure-ho al màxim!
    Una abraçada molt forta des de la Universitat de Lleida,
    Angels Sendra

    ResponderEliminar